Här hittar du som hyresgäst information om din bostad och frågor som rör den. Har du ytterligare funderingar som du inte hittar svaret på här? Hör av dig till oss.
Boendeinflytande
En viktig del i vårt uppdrag är öppenheten och att berätta för medborgare och media vad vi gör – och varför. Som en del av det arbetar vi med boendeinflytande genom en kommitté som träffas fyra gånger varje år.
Vid träffarna möts representanter för alla bostadsområden, Hyresgästföreningen och personal från Ramunderstaden.
Inför större renoveringar diskuterar vi olika alternativ tillsammans med hyresgästerna. När renoveringen är genomförd gör vi en rundvandring i området för att visa vad vi har gjort och samtidigt ta emot förslag på ännu fler förbättringar.
Som en del av boendeinflytandet gör vi också trygghetsvandringar.
Under vandringarna går vi – tillsammans med hyresgästerna – omkring i våra bostadsområden när det är mörkt och ser över biltrafik, belysning och andra faktorer som hjälper dem att känna sig tryggare.
Boendeguide
Ramunderstadens uppgift är att äga, förvalta och utveckla bostäder i Söderköping. Gammal som ung, ensamstående eller med stor familj, född i Sverige eller nyligen inflyttad. Vi skapar bostäder för alla människor. Det kan vi bara göra med hjälp av dig.
Det är du som vet vad du vill ha och behöver. Därför satsar vi på trygghetsvandringar och boendeinflytande där du kan göra din röst hörd. Resultatet av det blir bostadsområden där människor vill bo, och hyresgäster som kallar oss hjälpsamma och serviceinriktade.
Här har vi samlat våra riktlinjer och information om saker som kan vara bra att veta. Vissa delar är antagligen självklara för dig, men vi vill ändå ta upp dem så att alla vet vad som gäller.
Är det något du undrar över? Ring, mejla eller besök oss. Du hittar alla kontaktuppgifter i trappuppgången och här på webben.
Allmänt om din lägenhet
Din lägenhet är utrustad med spis, kyl och frys. En del lägenheter har även tvättmaskin och torktumlare. Värme och vatten ingår vanligtvis i hyran.
Vissa lägenheter hyrs däremot ut med kallhyra, och då betalar du värme och varmvatten själv. All information om vad som gäller, och vilka dina skyldigheter är, står i ditt hyreskontrakt.
Tänk på att det är ett krav att du har hemförsäkring eftersom den skyddar dig om något händer. Den kan ge dig ekonomiskt stöd vid exempelvis vattenskador där flera lägenheter skadas.
Du och dina grannar
Tänk på att undvika störande ljud, som att spela musik på hög volym. Det är framför allt viktigt på kvällen då grannarna oftast är hemma. En del nattar barn, andra vill lägga sig tidigt för att sova.
De allra flesta behöver lugn och ro på kvällen. Om du vill ha en fest med många besökare är det klokt att meddela grannarna i förväg. Som hyresgäst är du ansvarig för alla som tillhör ditt hushåll och även för dina gäster.
Visa också hänsyn till grannarna genom att inte skaka mattor genom fönstren eller från balkongen. Det är otrevligt att få in någon annans damm och skräp när man vädrar eller dricker kaffe på balkongen.
Värme och ventilation
En normal inomhustemperatur är omkring 20 grader. Om du tycker att det är kallt i lägenheten, kolla så att du inte har placerat möbler framför elementen. Det hindrar värmen från att spridas.
Stäng inte ventilerna eftersom luften behöver cirkulera. Annars kan du få dålig luft och för mycket fukt i bostaden.
Betala hyran
Eftersom du bor i en hyreslägenhet betalar du hyran i förskott. Det betyder att hyran för april ska vara betald senast sista vardagen i mars. Om hyran fortfarande inte är betald en vecka efter förfallodagen riskerar du inkassokrav och betalningsanmärkningar. Se därför till att alltid betala i god tid.
Flytta in
Du får tillträde till din lägenhet tidigast kl 13.00 samma dag som kontraktet börjar gälla. Om det är en helgdag får du istället nycklarna nästkommande vardag. Nycklar kvitteras ut på vårt kontor. Undersök lägenheten direkt när du har flyttat in.
Det är viktigt för att du ska kunna rapportera in eventuella brister i städningen eller fel på lägenheten, så att vi vet vem som har orsakat dessa. Om du inte kontaktar oss riskerar du att bli ersättningsskyldig för det som någon annan har orsakat. Hör därför helst av dig inom sju dagar med dina synpunkter.
Flytta ut
När du lämnar lägenheten är det viktigt att den återställs till ursprungsskick för att göra inflyttningen för nästa hyresgäst så smidig som möjlig. Vid uppsägning av din lägenhet besiktar vi lägenheten och förrådet tillsammans med dig för att se till att de är välstädade och inte har några skador. Nycklar lämnas på kontoret senast kl 12.00 på utflyttningsdagen.
Har du till exempel målat eller tapetserat lägenheten i ovanliga eller extrema färger, eller gjort andra permanenta förändringar, kan du behöva återställa dem innan du flyttar ut. Därför är det viktigt att du pratar med oss innan du förändrar någonting i lägenheten.
Här hittar du checklista att använda när du flyttar.
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket https://skatteverket.se/flytta så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av post får du beställa det hos Svensk Adressändring https://www.adressandring.se/ mot en avgift.
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt.
Du som är inneboende eller hyr i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.
Förråd och parkeringsplatser
Håll din garageplats städad. Det ökar självklart trivseln men minskar även risken att få in skadedjur. Kom ihåg att du på grund av brandrisken inte får förvara bensindunkar eller annan brandfarlig vara i garaget. Räddningstjänsten har många bra råd på sin webbsida som förklarar hur du bäst undviker bränder.
Om du har en parkeringsruta är det du själv som ansvarar för att hålla den fri från snö, medan vi tar hand om de gemensamma ytorna. Givetvis får du inte ta el från till exempel fastighetsbelysningen.
Regler laddning av elbil
För Ramunderstadens hyresgäster finns laddstolpar el elbil i flera av våra bostadsområden. Alla hyresgäster får rabatt på laddningen om de kontaktar Ramunderstaden.
All laddning av elbil ska ske från laddstolpe för elbil.
Det är absolut förbjudet att dra en kabel från sin bil in till lägenheten för att ladda sin elbil. Det är också förbjudet att ladda sin elbil från eluttag i garage eller från elstolpen för motorvärmaruttaget om man hyr en parkering med el.
Anledningen är att det är oerhört riskfyllt att ladda bilen från ett vanligt uttag och kan leda till överbelastning och andra onödiga risker i form av överhettning och i värsta fall brand.
Husdjur
Hundar och katter får inte springa lösa i våra bostadsområden, främst av två skäl. Andra boende och besökande kan vara allergiska eller rädda för djuren. Sedan är det även för att följa Lagen om tillsyn över hundar och katter. Ta därför hunden på en promenad i skogen, eller leta upp en rastgård, när du ska rasta den. Plocka upp efter den och släng påsen i en soptunna avsedd för avfallet.
Hyra lokal
Planerar du ett födelsedagskalas, en släktmiddag eller bara en fest med många vänner? Vi har lokaler som du kan hyra via Hyresgästföreningen för en dag eller kväll. Erbjudandet gäller enbart våra hyresgäster.
Hörnan på Rimmögatan hyrs ut kl 09–23. 0702644825 via sms under dagtid
Bokning av bastun på Rimmögatan via SMS till Andreas 0739963958 via sms under dagtid.
Lådan på Husby Backe hyrs ut kl 09–01. sms 0761458985 eller ladan.bastun@gmail.com
Lokalerna kan hyras både vardagar och helger.
Sopor och sortering
Miljöstation för hushållsavfall finns inom bostadsområdet. Där källsorterar du även plast, metall och papper. Grovsopor, elektronik och miljöfarligt avfall lämnar du till Hjälmsborgs återvinningscentral.
I avtalen med renhållningsföretagen ingår det bara att hämta sopor sorterade enligt anvisningarna i miljörummen. Om vi inte följer avtalen riskerar vi böter, vilket tyvärr drabbar dig som hyresgäst i form av höjd hyra.
Säga upp lägenheten
Uppsägningstiden för din lägenhet är tre kalendermånader, räknat från den första dagen i nästkommande månad. Tänk därför på att kontakta oss i god tid om du vill flytta. Vill du flytta ut 30 juni måste vi ha din skriftliga uppsägning senast 31 mars. Om vi inte kommer överens om annat sker all in- och utflyttning i månadsskiftena.
Trapphus och entré
Tänk på att inte ställa något utanför lägenhetsdörren eller i trapphuset. Det kan bli katastrof om olyckan är framme och räddningspersonal inte kan komma fram. Om det står cyklar, barnvagnar, skidor och skor i trapphusen kan vi inte heller städa ordentligt.
Tvättstuga
Tvättstugan är kanske det viktigaste och mest använda gemensamma utrymmet i hela huset. För att alla ska trivas och tvättandet ska fungera är det viktigt att du följer anvisningarna för tvättstugan.
Boka ditt pass på bokningstavlan, passa bokningstiden och se till att städa när du tvättat färdigt. Intill varje tvättmaskin finns information för hur den fungerar. Följ anvisningarna så får du bästa möjliga tvättresultat och maskinerna håller längre. Tänk också på att inte tvätta mattor eftersom de blir för tunga och förstör tvättmaskinerna och torktumlarna.
Avsluta tvättpasset i god tid så blir den som kommer efter dig glad. När du är färdig, se till att tvättstugan är städad och dammfiltren är tömda. Lämna tvättstugan ren och snygg till nästa hyresgäst så är chansen stor att du får tillbaka den likadan. Tänk på att du inte får ta ett tvättpass som någon annan har bokat. Det gäller även om personen inte nyttjar tvättiden.
Säkerhet
Barnens säkerhet
Om du har barn – eller brukar ha barn på besök – är det bra om du kontrollerar att spisen har tippskydd, hällskydd och knapplås. Se till att ha barnspärrar på fönster och balkongdörr, och förankra bokhyllor och andra stora, tunga möbler i väggen.
Hör av dig till oss för att få reda på vad vi kan hjälpa dig med, och vad du behöver köpa själv. Var också noga med att förvara mediciner och rengöringsmedel i ett låst skåp.
Brandvarnare
När du flyttar in i din lägenhet finns det redan en brandvarnare där, som vi som hyresvärd ansvarar för. Samma brandvarnare ska sitta kvar när du flyttar ut. Under tiden du bor hos oss är det ditt ansvar att byta batteri och se till att den fungerar.
Om du tycker att brandvarnaren larmar utan anledning, eller är onödigt känslig, kan den behöva rengöras. Du gör rent brandvarnaren genom att dammsuga och torka av den från utsidan. Om den larmar i onödan – och det inte hjälper att rengöra den – gör du en felanmälan till oss.
El
Eluttagen i lägenheten har en spänning på 230 volt. Om du har köpt elektriska apparater utomlands, kontrollera att de är CE-märkta och följer svensk standard innan du använder dem.
Säg till oss direkt om eluttagen sitter löst, om de verkar skadade på något sätt, eller om eluttagen saknar petskydd. Tänk på att aldrig använda elektriska apparater i badrummet eftersom det kan vara livsfarligt.
Undvik ohyra
Vi vill inte att du matar småfåglar utanför huset eftersom det lockar till sig möss, råttor och andra skadedjur. Om du får ohyra inomhus – exempelvis mjölbaggar, pälsängrar eller silver sk – ska du kontakta oss direkt. Då kan vi åtgärda problemet och förhindra att ohyran sprider sig.
Vad får du göra själv?
Vissa saker kan du göra själv och andra måste du göra själv. Resten fixar vi. Så vad är det som gäller? Till exempel är det hyresgästens uppgift att köpa och byta lampor och lysrör i lägenheten. Det gäller även för spisen och kylskåpet. Innan du felanmäler ett stopp i avloppet, se till att du har gjort rent vattenlåset under tvättstället och golvbrunnen i duschen.
Borra i väggarna
När du sätter upp hyllor och tavlor på väggarna är det viktigt att anpassa skruvar och pluggar efter väggtyp. Du kan göra näst intill osynliga hål i tapeten genom att skära ett kryss och vika upp flikarna. När du sedan tar ner hyllan från väggen är det bara att vika tillbaka flikarna över skruvhålet. Borra aldrig hål i kakel eftersom det lätt spricker. Då kan fukt tränga in och orsaka mögel och vattenskador.
Bostadsanpassning
Behöver du få lägenheten anpassad? Du kan ansöka och få hjälp med bostadsanpassningar via Söderköpings kommun. Kontakta samhällsbyggnadskontoret på 0121–181 00.
Garderober
De fasta garderober och linneskåp som normalt finns i lägenheten får du inte flytta. Risken är stor att skåpen eller golven skadas. Om du ställer dit egna garderober, i till exempel sovrum eller klädkammare, så kom ihåg att ta med dem när du flyttar.
Måla och tapetsera
Om du vill tapetsera eller måla om måste du kontakta oss först. Tillsammans går vi då igenom vad som behöver göras och vem som ska göra det. Det är viktigt för att se till att arbetet blir väl utfört, och att rätt material och färger används.
Skaffa tvätt- och diskmaskin
Det finns vissa tillval t.ex. diskmaskin. Vissa av lägenheterna har redan anslutningar för inkoppling. Däremot måste alla installationer göras av en elektriker/rörmokare. Egna installationer är ej tillåtna.
Skyltar och parabolantenner
Du behöver vårt tillstånd för att sätta upp till exempel skyltar och parabolantenner på balkongen eller utanpå huset. I vissa fall krävs även tillstånd och bygglov från olika myndigheter. Kontakta oss innan du gör någonting så berättar vi vad du behöver tänka på.
Tänk på att du absolut inte får placera parabolantenner på väggen eller balkongen utanför din bostad. Det är också förbjudet att placera blomlådor utanför balkongräcket eftersom någon som passerar under kan bli skadad.
Uteplatser, altaner och balkonger
Många lägenheter har balkong, uteplats eller altan. Tänk på att hålla dem rena och städade, för både din och dina grannars skull. Ställ ingenting på gräsmattan utanför altanen eftersom det gör det svårare för oss att skotta snö och att klippa gräs och häckar.
Städning
Gör rent skåp, dörrar, plastdetaljer och lister med ljummet vatten och milt rengöringsmedel. Starka medel, skursvampar och stålull repar materialet och gör ytorna matta.
Badrummet
Rengör toastol, handfat och badkar med rengöringsmedel och en mjuk borste eller trasa. Skrubbsvampar och stålull repar ytskiktet, så tänk på vilken städutrustning du använder. Till insidan av toalettstolen finns det särskilda rengöringsmedel som tar bort avlagringar utan att skada ytan.
Kom ihåg att rensa golvbrunnen i duschen och vattenlåset under tvättstället emellanåt så att det inte blir stopp. Kakelplattor rengör du enklast med vatten och diskmedel. Undvik såpa eftersom det ger plattorna en matt beläggning som suger åt sig smuts.
Fönstren
Fönstren rengör du enklast med fönsterputsmedel och en skrapa. För att slippa ränder och ludd kan du eftertorka med en luddfri trasa.
Golven
När du städar golven är det bäst att använda en fuktig mopp eller trasa och ett milt rengöringsmedel. Det finns också mikro bertrasor och moppar som effektivt suger upp damm och smuts helt utan kemikalier. För mycket och för varmt vatten kan skada golven, så var försiktig. Du kan hämta ytterligare skötselråd för dina golv hos Bobutiken på Margaretagatan 23.
Du kan enkelt skydda golven från repor och märken genom att sätta dit möbeltassar på bord, stolar och fåtöljer. Om du ska flytta något som är tungt, ställ möbeln på en filt eller matta och dra den.
Köket
Spisen är enklast att göra ren med vatten och diskmedel. På plattorna kan du använda stålull eller skrubbsvamp, men inte på emaljen eftersom det repar ytan och smuts biter sig fast i reporna. För ugnen och keramikhällar finns särskilda rengöringsmedel som är väldigt effektiva.
Kom även ihåg att rengöra filtret i fläkten ibland. Filtret går att ta loss och blir rent om du sköljer det i varmt vatten. För att städa bakom spisen drar du bara ut den.
Frosta regelbundet av kyl och frys så håller matvarorna längre och din elräkning blir lägre. Stäng av strömmen, öppna dörren och låt isen smälta av sig själv. Det finns även kylskåp som är självavfrostande. Peta aldrig bort is med vassa föremål eftersom det kan förstöra vitvarorna.
Vanliga frågor och svar
Sätta upp egen pool eller studsmatta?
Nej. Du får inte sätta upp egen pool eller studsmatta, varken på allmänna ytor, gräsmattor eller din egen uteplats. Som markägare kan vi bli ansvariga om en olycka sker.
Grilla på uteplats eller balkong?
Ja, om du använder elgrill. Om du vill använda kolgrill, tänk då på att gå iväg från fastigheten. Du är ansvarig så att ingen skadar sig eller blir störd. Tänk på brandrisken och att städa efter dig.
Röka på balkongen eller uteplatsen?
Ja, det är ok. Använd egen askkopp istället för att kasta fimparna på gården.
Köra bil bland husen?
Självklart får du åka fram till din lägenhet för att hämta eller lämna saker. Däremot får du inte parkera några längre stunder. Om du behöver stå mer än några enstaka minuter så använd en parkeringsplats istället.
Tvätta bilen vid garaget eller utanför bostaden?
Nej, det är inte tillåtet. Det är dessutom bättre för miljön om du väljer en tvätthall eftersom de har vattenrening.
Reparera bil, motorcykel eller moped?
Nej. Inom bostadsområdet får du inte utföra några reparationer av fordon. Det gäller även för garage och p-platser. Använd istället bilverkstäder eller gör-det-själv-hallar.
Hyrespolicy
Ramunderstaden kan erbjuda ett prisvärt boende i trygga, trivsamma och miljövänliga miljöer inom Söderköpings kommun. Ett hyresavtal tecknat med Ramunderstaden innebär både skyldigheter och rättigheter för den som hyr och hyr ut en bostad. Målsättningen är att vi ska skapa ett boende som kännetecknas av god livskvalitet för våra kunder och går i linje med ”Bo där du vill leva.”
Alla som uppfyller vår hyrespolicy kan teckna ett hyresavtal för ett hyresobjekt hos Ramunderstaden.
Hyrespolicyns grundkrav
Den blivande hyresgästen ska ha fyllt 18 år vid hyresavtalets upprättande.
Den blivande hyresgästen ska kunna betala hyran för den sökta lägenheten. Det är konsumentverkets beräkningar av ”skälig levnadsnivå” som är riktvärde, för mer information läs konsumentverkets hemsida. Om kraven på godtagbar inkomst inte uppfylls kan man ändå bli hyresgäst hos Ramunderstaden om sökande kan uppvisa en godkänd borgen eller annan hyresgaranti.
Alla skulder till Ramunderstaden och andra hyresvärdar måste vara reglerade innan hyresavtal kan tecknas.
Om den sökande har flera eller större betalningsanmärkningar, eller andra skulder som kan påverka förmågan att betala hyran, görs en bedömning utifrån det enskilda fallet.
Tidigare boenden ska vara störningsfria.
Den nya hyresgästen ska på anmodan kunna uppvisa en gällande hemförsäkring för hyresobjektet.
Merparten av de uppsagda lägenheterna fördelas efter den tid som respektive bostadssökandes varit anmäld i intressebanken.
Lediga lägenheter publiceras på Boplats Sverige. Vid publicering på webbsidan av lediga lägenheter som ingår i kampanjer anges i vissa fall önskad målgrupp som trapphus, fastighet eller område är lämpligt för. Bostaden erbjuds till den med längst tid i intressebanken inom aktuell målgrupp. Målgrupperna är ungdom, barnfamilj, vuxna utan barn, senior 55+ och trygghetsboende.
I undantagsfall kan särskild hänsyn tas vid olika situationer. På begäran ska intyg från myndighet eller företag bifogas ansökan.
I samband med att intresseanmälan görs på en lägenhet kommer kreditupplysning att inhämtas från kreditupplysningsföretag.
Referenser ska vid anmodan kunna uppvisas, i första hand från tidigare hyresvärd och/eller arbetsgivare.
Anmälan till intressebanken gör sökande genom Boplats Sverige. Sökande skapar sin bostadsprofil. För att skapa sin profil krävs bank-id eller Frej Eid och mailadress. Hyresgästen måste själv förnya sin intresseanmälan var sjätte månad för att bibehålla sin kötid.
Särskild hänsyn till befintliga hyresgäster
Utifrån bestämda kriterier kan särskild hänsyn tas till befintliga hyresgäster, vars boende överstiger 1 år och i första hand inom samma område där man bor idag.
Kriterierna för den särskilda hänsynen är
– tillgänglighetsbehov. Exempelvis hiss eller bostad på bottenvåning.
– dödsfall och följande behov av mindre lägenhet.
– separation av människor folkbokförda på samma adress.
Särskild hänsyn kan tas till nya hyresgäster
Då ett företag eller en organisation, som är av betydelse för Söderköpings kommuns utveckling och är i behov av rekrytering från annan ort, kan den nyanställde erhålla förtur. Detta avser bostadssökande som inte bor inom pendlingsavstånd från Söderköping och har erhållit en tillsvidareanställning eller minst 12-månaders visstidsanställning i Söderköping.
Kampanjer
I samband med kampanjer kan ett begränsat antal lägenheter erbjudas selektivt till i förväg vald målgrupp.
Direktbyte
Direktbyten till andra upplåtelseformer än hyresrätt godkänns inte annat än i undantagsfall.
Omflyttning
Hyresgäster som bott kortare tid än 24 månader prioriteras inte för omflyttning.
Antal boende per lägenhet
För att förhindra att boendeförhållandena ska bli osunda, för dem som bor trångt eller deras grannar, har Ramunderstaden infört riktlinjer för hur många personer som får bo i en och samma bostad.
1 rok: max 3 personer. 2 rok: max 4 personer. 3 rok: max 6 personer. 4 rok: max 7 personer. Antal personer avser vuxna och barn. Bedömningen av hur många som får bo i lägenheten är inte exakt utan utgör ett riktvärde.
Betalningsförmåga
Att kunna betala hela den avtalade hyran i rätt tid är mycket viktigt då man hyr en bostad. Den bostadssökande måste visa att hen kan betala hyran för sitt hyresobjekt i enlighet med lagar och avtal.
Betalningsförmågan ska kunna styrkas med uppgifter om lön från anställning (minst sex månader framåt) eller inkomst från pension, livränta, sjukbidrag, a-kassa, etableringsersättning eller annan arbetsmarknadspolitisk ersättning. Socialbidrag kan godkännas efter att godkännande erhållits från Socialförvaltningen i Söderköping.
Egna bankmedel och andra kapitaltillgångar kan godkännas. Som inkomst räknas för studerande även studiebidrag, studielån och bostadsbidrag.
Ordnad ekonomi och god ordning
Skulder till hyresvärd
För att kunna teckna hyresavtal får kunden inte ha några skulder hos Ramunderstaden eller andra hyresvärdar.
Betalningsanmärkningar och övriga skulder
Om den blivande hyresgästen har flera eller större betalningsanmärkningar eller andra skulder än hyresskulder, görs en bedömning om anmärkningen/skulden kan påverka förmågan att betala hyran.
Tidigare hyresinbetalningar
Den blivande hyresgästen måste ha skött tidigare hyresinbetalningar till Ramunderstaden eller till andra hyresvärdar.
Borgen
Borgen kan i undantagsfall användas när tveksamheter finns gällande betalningsförmåga. Skulder till Ramunderstaden ska alltid vara reglerade. Ramunderstaden gör sedvanliga kreditupplysningar på borgensmän.
Referenser
Referenser ska vid anmodan kunna uppvisas, i första hand från tidigare hyresvärd och/eller arbetsgivare.
Prövning
Har hyresgäst blivit avhyst på grund av bristande hyresbetalning och/eller störande beteende kan ny prövning ske först efter tre år.
Störningsfritt boende
Den blivande hyresgästen får inte ha störningsanmärkningar från tidigare boende eller ha misskött tidigare lägenheter hos Ramunderstaden eller andra hyresvärdar.
Denna policy är fastställd av Ramunderstadens styrelse 2024-03-07.
Information om EL-bil
Regler laddning av elbil
För Ramunderstadens hyresgäster finns laddstolpar el elbil i flera av våra bostadsområden. Alla hyresgäster får rabatt på laddningen om de kontaktar Ramunderstaden.
All laddning av elbil ska ske från laddstolpe för elbil.
Det är absolut förbjudet att dra en kabel från sin bil in till lägenheten för att ladda sin elbil. Det är också förbjudet att ladda sin elbil från eluttag i garage eller från elstolpen för motorvärmaruttaget om man hyr en parkering med el.
Anledningen är att det är oerhört riskfyllt att ladda bilen från ett vanligt uttag och kan leda till överbelastning och andra onödiga risker i form av överhettning och i värsta fall brand.
Brandrisk
Att ladda via ett vanligt uttag kan innebära en enorm brandrisk eftersom det kan leda till överhettning. Detta kan ske när ett vanligt uttag på 230v (standard) kontinuerligt levererar 230v X 16A över en längre tid, vilket då är fallet vid laddning av elbil eftersom det tar väldigt lång tid att ladda en elbil full från ett vanligt uttag.
Under den tiden finns det hög risk att uttaget blir överhettat eftersom belastningen blir långt för stor och det är då en kortslutning kan ske vilket faktiskt kan leda till en brand.
Vid brand täcker inte alltid försäkringen
Faktum är att det finns en risk att en brand genom laddning av din elbil från vanligt uttag inte täcks av din hemförsäkring. Detta eftersom du i så fall har använt ditt eluttag i ett olovligt syfte utöver de rekommenderade säkerhetsföreskrifterna.
Det är inte styrbart
Om du laddar via vägguttag kan du aldrig styra över hur länge eller hur mycket din elbil ska ladda. Du får aldrig använda en skarvsladd, grendosa eller timer eftersom det kan innebära en större risk för överhettning.
Hantering av personuppgifter
Läs om hur vi behandlar dina personuppgifter här!