NKI-undersökning, nöjda hyresgästerDet du ser här intill är några av alla siffror från hyresgästundersökningen. De förklarar vad du och våra andra boende tycker om oss som hyresvärd. Visst pratar vi hela tiden med våra fastighetsvärdar och lokalvårdare, men vi får en mycket mer rättvisande bild när du som hyresgäst berättar vad du tycker. När du kan göra det anonymt kan vi komma ännu närmare sanningen. Vi har till exempel haft stor nytta av alla skriftliga kommentarer vi fick in eftersom det ger oss ett bra underlag att jobba efter.

Största undersökningen på åtta år

Vi har inte gjort en lika omfattande undersökning de senaste åtta åren. Därför är det skönt att den bekräftar bilden vi har av oss själva och visar att du och våra andra hyresgäster genomgående är väldigt nöjda. Bland de 250 bostadsföretag som Aktiv bo undersöker ligger vi i den övre fjärdedelen med ett serviceindex på 85,4 procent, vilket är ett mycket bra resultat. Givetvis vill vi till nästa år nå ett ännu bättre resultat, även om det i praktiken är omöjligt att få hundra procent. Det skulle innebära att alla hyresgäster tycker att allt vi gör är perfekt och inte går att göra bättre.

Med hjälp av undersökningen kan vi fånga upp brister och problem som påverkar alla våra hyresgäster, men även sådant som bara påverkar enskilda områden. Det gör det lättare för oss att budgetera så vi når största möjliga nytta för så många hyresgäster som möjligt. Till exempel har vi digitaliserat våra värmecentraler och installerat temperaturgivare i omkring 250 lägenheter. Det gör att vi får larm om värmen förändras i en fastighet och att vi kan agera mycket snabbare.

Det här kommer vi att göra

Vi har nu gått igenom alla svar och delat upp dem i två kategorier: saker vi behöver ta itu med direkt och saker vi behöver åtgärda på sikt.

Det första vi ska göra är att besöka soprummen oftare och vara mer aktiva med städningen av dem. Vi ska även bli bättre på att berätta vilka entreprenörer vi jobbar med så att du lättare känner igenom dem. Du kommer att få läsa intervjuer med dem i Ramunderbladet nästa år, men du kan redan nu hitta företagsnamnen på vår webbsida.

Under vintern kommer dessutom alla hantverkare vi anlitar, och alla våra anställda, att få anteckningsblock som tydligt är märkta med vår logotyp och kontaktuppgifter. När de sedan utför arbeten i din lägenhet lämnar de kvar en lapp. Det gör att du alltid vet vem som utförde jobbet, vad de gjorde och hur du får tag i oss om du har ytterligare frågor. Eftersom många hyresgäster efterfrågar det kommer vi under våren att se över sittplatserna i våra bostadsområden och köpa in fler bänkar och bord.

På sikt kommer vi att måla om och fräscha till golv och väggar i soprummen. Det ska även bli lättare att förstå vad du får kasta och vilken behållare du ska använda. Vi planerar också att bygga om lekplatserna vid Rimmögatan, fortsätta att förbättra belysningen i alla bostadsområden och mejla ut en bekräftelse när du gör en felanmälan via vår webbsida.

Fotnot: Alla siffror i cirklarna anges i procent. Text ursprungligen publicerad i Ramunderbladet december 2014.

Array