Christian Salomon började hos Ramunderstaden den 18:e maj i år. Han har tidigare arbetat med tillverkning av vattenreningssystem, VVS och kundservice. Nu pendlar han från Norrköping och är Ramunderstadens nya fastighetsvärd.

 

Berätta om dig själv
Att vara fastighetsvärd är nytt för mig. Jag arbetade tidigare med att tillverka vattenreningssystem och system till förpackningar av olika slag, bland annat till livsmedelsindustrin. Jag har dessutom jobbat lite i butik med kundservice, rörmokeri, VVS innan jag tog mig hit. Bor just nu i Norrköping, i Vilbergen och pendlar hit. Det känns bra och är smidigt att ta sig hit speciellt eftersom jag bor på rätt sida om stan.

Vad tar du med dig från tidigare jobb?
Framför allt det tekniska och problemlösningen. Det händer att det behövs skräddarsydda lösningar och då gäller det att komma på en lösning på problemet. Det brukar jag vara rätt så snabb på. Jag tycker framför allt att det är bättre att göra ett ordentligt jobb istället för en tillfällig lagning, som att bara byta ut en packning. Det lönar sig i längden.

Vissa dagar är det inte alls mycket men ibland kan det vara mycket som händer samtidigt. Det är oftast små problem som dyker upp. Men med polygripen eller en liten plattmejsel brukar jag fixa de flesta problemen. Oftast ser man felet direkt och kan snabbt åtgärda det.

Vad fick dig att välja Ramunderstaden och Söderköping?
Jag sökte fastighetsvärd här, tänkte att jag gillar variation och att det ändå är lite socialt. Jag har ju VVS utbildning så lite koll på drift och såhär. Kan ju det som behövs från skolan.

Vad är bilden av Ramunderstaden så här långt?
Jag tror inte jag skulle gilla att arbeta på ett större företag. Ramunderstadens storlek är lagom och man känner alla som jobbar här. Det verkar bra! Hör oftast gott om Ramunderstaden från hyresgäster och det försöker man hålla igång.

Vad är det bästa med arbetet?
Det är lite ovant att få komma in hos hyresgäster och att använda huvudnyckel känns lite olustigt. Men när man väl är där och har fixat en grej och hyresgästen blir glad, det är det bästa. Oftast är det inte katastrofgrejer men det kan irritera hyresgästen jättemycket. Det känns bra att göra folk så glada.